Snurrklänning

Dottern har tjatat om en snurrklänning. Igår syddes det en för första gången, den blev så där bra. Dottern blev supernöjd men jag kände att det kunde bli mycket bättre... Så idag gjordes det ett nytt försök, så här gjorde jag.
 

Först klippte jag ut överdelen. Jag har inget mönster så jag ritade av utifrån en tröja och klippte till.
 

Sen kommer vi till själva kjolen på klänningen. Vik tyget dubbelt-dubbelt.
 

Mät ut hur lång du vill ha kjoldelen. Jag gjorde min 40 cm. Klipp till biten.
 
Sen ska är det dags för midjehålet. Mitt gjorde jag 10 cm då min dotters midja var ungefär 62 cm.
För att räkna ut vilket mått du ska klippa här tar du midjemåttet delat med 3,14 och delar sen med två. I mitt fall blev det alltså 62/3,14 = 19,7, vilket jag avrundade till 20. Sen delade jag det på hälften och fick då fram 10 cm.
 
När jag klippt till mittenhålet blev det så här.
 

Jag tog bort nålarna och sen blev det så här.
 
Sen sydde jag ihop allt, och så här blev det.
 
Nöjd dotter :)
 
Sen är det bara till att dansa loss :)
 
 
 
 
 
 
 
 


Kommentarer
Anonym

Jättefin klänning! Men hur syr du ihop de två delarna? De är ju olika stora?! Jag är helt nybörjare på detta men vill sy åt mina döttrar.
Tack för fin inspiration 😊

2015-07-20 @ 11:22:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

nimm.blogg.se

Sytt, stickat och virkat. Låt kreativiteten flöda. Vid frågor eller förfrågningar, kontakta mig på [email protected]

RSS 2.0